Nieuws

Wat is de wettelijke opdracht van de syndicus? 16 verplichtingen!
31/01/2023
Wil je graag weten wat je kan verwachten van jouw syndicus. Hieronder kan je een overzicht lezen van de wettelijke bepaling uit het Burgerlijk Wetboek (Art. 3.89 §5).

Volgens het Burgerlijk Wetboek “Goederen”, nl. Art. 3.89 §5 heeft de Syndicus tot opdracht:   

 de beslissingen die de algemene vergadering heeft genomen, uit te voeren en te laten uitvoeren;

 alle bewarende maatregelen te treffen en alle daden van voorlopig beheer te stellen;

 het vermogen van de vereniging van mede-eigenaars te beheren overeenkomstig artikel 3.86, § 3;

 de vereniging van mede-eigenaars, zowel in rechte als voor het beheer van de gemeenschappelijke zaken, te vertegenwoordigen. Behoudens andersluidende bepalingen in deze ondertitel, wordt aangetekende briefwisseling, op straffe van nietigheid, geadresseerd aan de woonplaats, of bij ontstentenis daarvan, aan de verblijfplaats of de maatschappelijke zetel van de syndicus en aan de zetel van de vereniging van mede-eigenaars;

 de lijst van de schulden bedoeld in artikel 3.94, § 2, over te leggen binnen dertig dagen te rekenen van het verzoek van de notaris;

 aan elke persoon, die het gebouw bewoont krachtens een persoonlijk of zakelijk recht, maar die in de algemene vergadering geen stemrecht heeft, de datum van de vergaderingen mede te delen om hem in staat te stellen schriftelijk zijn vragen of opmerkingen met betrekking tot de gemeenschappelijke gedeelten te formuleren. Deze zullen als zodanig aan de vergadering worden medegedeeld. De mededeling wordt aangeplakt op een goed zichtbare plaats in de gemeenschappelijke delen van het gebouw;

 indien zijn mandaat op om het even welke wijze een einde heeft genomen, binnen een termijn van dertig dagen na de beëindiging van zijn mandaat het volledige dossier van het beheer van het gebouw aan zijn opvolger of, in diens afwezigheid, aan de voorzitter van de laatste algemene vergadering te overhandigen, met inbegrip van de boekhouding en de activa die hij beheerde, van elk schadegeval, van een historiek van de rekening waarop de schadegevallen zijn vereffend, alsmede van de stukken die de bestemming bewijzen welke werd gegeven aan elke som die niet op de financiële rekeningen van de mede-eigendom terug te vinden is;

 een aansprakelijkheidsverzekering aan te gaan die de uitoefening van zijn taak dekt, alsook het bewijs van die verzekering te leveren; in geval van een mandaat om niet,

wordt die verzekering aangegaan op kosten van de vereniging van mede-eigenaars;

 het de mede-eigenaars mogelijk te maken inzage te nemen van alle niet-private documenten of gegevens over de mede-eigendom, en wel op alle wijzen die zijn bepaald bij het reglement van interne orde, of door de algemene vergadering;

10° desgevallend, het postinterventie-dossier te bewaren op de wijze die door de Koning is vastgesteld;

11° ten behoeve van de in artikel 3.88, § 1, 1°, c), bedoelde mededinging meerdere kostenramingen over te leggen, op grond van een vooraf opgemaakt bestek;

12° aan de gewone algemene vergadering een evaluatierapport voor te leggen in verband met de overeenkomsten voor geregeld verrichte leveringen;

13° de algemene vergadering vooraf om toestemming te verzoeken voor alle overeenkomsten tussen de vereniging van mede-eigenaars en de syndicus, diens aangestelden, naaste familieleden, bloedverwanten of aanverwanten tot en met de derde graad, dan wel die van zijn of haar echtgeno(o)t(e) tot in dezelfde graad; hetzelfde geldt voor de overeenkomsten tussen de vereniging van mede-eigenaars en een onderneming waarvan de hierboven vermelde personen eigenaar zijn of waarvan ze een aandeel in het kapitaal bezitten of waarin zij directiefuncties of toezichthoudende functies bekleden, dan wel een onderneming waarin zij als loontrekkende in dienst zijn of waarin zij zijn aangesteld; indien de syndicus een rechtspersoon is, mag hij, zonder daartoe specifiek te zijn gemachtigd bij wege van een beslissing van de algemene vergadering, geen overeenkomst voor rekening van de vereniging van mede-eigenaars sluiten met een onderneming die direct of indirect een aandeel bezit in zijn kapitaal;

14° de lijst en de persoonsgegevens bij te werken van wie gerechtigd is deel te nemen aan de beraadslagingen van de algemene vergadering, en de mede-eigenaars op hun eerste verzoek en de notaris, indien hij de syndicus hiertoe verzoekt in het kader van de overschrijving van akten die overeenkomstig artikel 3.30 in de registers van het bevoegde kantoor van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie worden overgeschreven, de naam, het adres, de aandelen en de referenties van de kavels van de andere mede-eigenaars te bezorgen;

15° de boekhouding van de vereniging van mede-eigenaars te voeren op een duidelijke, nauwkeurige en gedetailleerde wijze, volgens het door de Koning op te stellen minimum genormaliseerd rekeningenstelsel. Elke mede-eigendom die met uitzondering van de kelders, de garages en de parkeerplaatsen minder dan twintig kavels omvat, mag een vereenvoudigde boekhouding voeren die ten minste een weerspiegeling is van de ontvangsten en uitgaven, van de toestand van de kasmiddelen, alsook van de mutaties van beschikbare middelen in contant geld of op de rekeningen, van het bedrag van het werkkapitaal en het reservekapitaal bedoeld in artikel 3.86, § 3, tweede en derde lid, van de schuldvorderingen en de schulden van de mede-eigenaars;

16° de begrotingsraming voor te bereiden voor de lopende uitgaven voor het onderhoud, de werking en het beheer van de gemeenschappelijke delen en de gemeenschappelijke uitrusting van het gebouw, alsook een begrotingsraming voor te bereiden voor de buitengewone te verwachten kosten; die begrotingsramingen worden jaarlijks ter stemming voorgelegd aan de vereniging van mede-eigenaars; zij worden toegevoegd aan de agenda van de algemene vergadering die over die begrotingen moet stemmen. In voorkomend geval plaatst de syndicus de vraag aangaande de in de komende jaren te plannen buitengewone werken op de agenda van de algemene vergadering.

Ander nieuws

Glasnorm werd verstrengd op 1 januari 2023

Glasnorm werd verstrengd op 1 januari 2023

Sinds 1 januari dit jaar geldt er een verdere verstrenging van de dubbelglasnorm. Het ontbreken van dubbele beglazing kan aanleiding geven tot ongeschiktverklaring als de woning meer dan één raam zonder dubbele beglazing heeft. Lees hier war je als eigenaar aan toe bent.

read more
Meer details bekend over aanvraag gaspremie in mede-eigendommen

Meer details bekend over aanvraag gaspremie in mede-eigendommen

Vanaf 23 januari zal de aanvraagmodule om de gaspremie te bekomen online worden geplaatst op de website van de FOD Economie. Als syndicus zal je er in één keer de vereiste informatie voor het hele gebouw kunnen verstrekken. Pas wanneer dat gebeurd is, zullen mede-eigenaars en huurders via dezelfde weg hun privéaanvraag kunnen indienen voor tegemoetkomingen voor november en december 2022. Lees er hierover meer.

read more
Uitbreiding inzake energiedelen in appartementsgebouwen op komst

Uitbreiding inzake energiedelen in appartementsgebouwen op komst

In appartementen was het voor eigenaars tot nu toe niet voordelig om collectief zonnepanelen te leggen. Die energie kon enkel voor gemeenschappelijke delen gebruikt worden, zoals voor de lift of gemeenschappelijke verlichting. Via een nieuw decreet zou het overschot wel gedeeld kunnen worden met huurders of eigenaars voor hun persoonlijk gebruik. Lees er hierover meer.

read more

Zorgeloos vastgoed verhuren en beheren, daarvoor ben je bij vastgoed-diensten.be op het juiste adres. Via de Confederatie van Immobiliënberoepen (CIB), het Beroepsinstituut voor Vastgoedmakelaars (B.I.V.) en Unizo volgen wij permanente bijscholing.

Contact

VASDI BV

Pironlaan 8
3550 Heusden-Zolder
België

+32 (0) 11 182 554
info@vastgoed-diensten.be

BE0673.706.669

Links

Diensten

Nieuws

Contact

Share This